Normalt ville man lave en almindelig vaffel, toppe med kylling og evt. grønt (eller som de gør andre steder: friturestegt kylling toppet med sirup = food coma). Disse vafler er så geniale, da selve vaflen faktisk er lavet af hakket kyllingekød. Når de er færdige kan du toppe med alverdens lækkerier som du selv lyster. De kan næsten spises på alle tidspunkter af døgnet (afhængigt af om man er til kylling om morgenen eller ej) og så kan også de sagtens spises kolde.

Hvis du er en af de (mange) mennesker som lider under stress, udbrændthed eller depression så er denne opskrift rigtig god til dig. Kylling er nemlig rig på aminosyren tyrosin, som er vigtig for dannelsen af neurotransmittere. Dopamin, adrenalin og nor-adrenalin (og stofskiftehormoner) dannes alle ud fra tyrosin. Kroppen har dog større forbrug af tyrosin, hvis man har været stresset igennem længere tid.

Tyrosin kan du også finde i æg, soja, tofu, parmesan, sesamfrø, hønselever, fisk, mandler, kakao og hampefrø. Spis derfor meget gerne masser af de disse fødevarer. Du skal ca. spise en håndfladefuld protein til morgen, middag og aften.

Kylling indeholder også aminosyren tryptofan, som omdannes til serotonin (også kaldet lykkehormonet) og videre til søvnhormonet melatonin. Tryptofan findes især i vildt, kalkun, kylling, æg, ansjoser, græskarkerneproteinpulver, parmesan, sojabønner, spirulina, græskarkerner og sesamfrø. Spis også gerne masser af de disse fødevarer.

Ved depression er melatonin-niveauerne ofte nedsatte, hvilket betyder at man får en dårligere søvn med søvnløshed, afbrudt søvn, tankemylder m.m.

Det er vigtigt at få en god portion kulhydrater, da disse er meget vigtige for omdannelsen af tryptofan til serotonin. Sørg derfor for at spise en portion kulhydrater til hvert måltid – og især gerne om aftenen, hvis du har søvnproblemer.

Du kan også prøve min opskrift på kyllingekarbonader, som også er rige på både tryptofan og tyrosin.

Ingredienser:

En pakke hakket kylling
2 æg
2 spsk glutenfri havremel eller anden mel
En god blanding af grønt – jeg brugte 1 revet rødløg, 2 fed hvidløg, 1/2 porrer, 1 lille gulerod, 1/2 courgette, 1/2 rød peber og en rest broccoli – prøv dig frem hvor meget du ønsker i af hver.
En håndfuld persille
Revet manchego ost
Urtesalt og peber – evt. andre krydderier

Fremgangsmåde:

Start ovnen på 180 grader.

Bland alle ingredienserne i en foodprocessor. Lad gerne farsen stå i køleskabet i en halv times tid, så den kan sætte sig lidt. Kom herefter farsen i en vaffelform. Man kan både lave dem i et almindeligt vaffeljern eller, som jeg gjorde, i en vaffelform i ovnen. Hvis du bruger vaffeljern, så hold jævnligt øje med at de ikke bliver brændte. Bruger du almindelig ovn, så sæt temperaturen på 180 grader og lad dem bage i ca. 25-30 min (tjek altid at de har fået nok).

Jeg har toppet disse vafler med avocado, feldsalat, sauerkraut og lidt revet gedeost – mums!

Velbekomme!