Du har muligvis allerede prøvet mandelmælk. Det er nok en af de mest kendte plantedrikke. Derudover kender de fleste også soya, ris- og havremælk, men har du nogensinde prøvet hasselnøddemælk? Mums, siger jeg bare! Du kan bruge den som base i en smoothie, til din morgenmad eller i en dejlig kop kaffe (behøver jeg at sige hvor fantastisk den er i en læskende, kold iskaffe?

Hasselnødder er en rigtig god kilde til blandt andet E-vitamin, magnesium og fosfor og aminosyrerne arginin og glutaminsyrer.

Ingredienser:

200 gram hasselnødder
1 liter vand
5 dadler uden sten (meget gerne medjooldadler, men andre kan også sagtens bruges)
1 tsk vaniljepulver eller 1 vaniljestang
Evt. kanel hvis du ønsker ekstra sødme

Fremgangsmåde:

Sæt hasselnødderne i blød i vand natten over eller i hvert fald 12 timer.
Dagen efter hældes vandet fra. Skyld gerne lige nødderne og kom dem nu i en blender sammen med 1 liter vand (jeg bruger gerne filtreret vand, men det behøver man ikke). Tilsæt dadler, vanilje og evt. kanel og blend godt.

Når det hele er blendet godt og mælken har fået den fine, hvide farve sigtes pulpen fra. Dette kan du gøre med et viskestykke, hvor du “vrider” mælken ud igennem og pulpen bliver i viskestykket.

Lad være med at smide nøddepulpen ud – du kan bruge det til så mange lækre ting. Pulpen kan du enten bruge med det samme eller du kan komme det i et lille glas og gemme det i køleskabet. Det kan holde sig i et par dage på køl.

Velbekomme!

Tip: Jeg elsker at genbruge finde glasbeholdere/ glasflasker i stedet for at bruge plastik. Jeg gemmer og vasker derfor både små og større glas fra f.eks. tomatsauce eller lignende. Når jeg så f.eks. laver nøddemælk, så har jeg en fin flaske at komme mælken i.