Hvis du endnu ikke har prøvet matcha, så vil du ikke være i tvivl efter at du har læst denne guide. Matcha er SPÆKKET med gode sager og smager samtidig fantastisk. Der er faktisk ingen undskyldning for ikke at give den grønne te et forsøg, men er du stadig lidt tøvende, så får du her fem gode grunde til at drikke matcha:

Jeg har lagt min go-to-opskrift på en lækker matcha-latté ind længere nede i denne guide, men først får du fem gode grunde til at drikke matcha:

1. Indeholder aminosyren L-theanin
L-theanin øger GABA i hjernen og virker beroligende på sindet uden at skabe træthed eller sløvhed. L-theanin kan også øge dopaminniveauerne, som kan booste vores humør og forbedre mentalt fokus og kognitiv ydeevne.

2. Indeholder koffein, som frigives gradvist
Personligt så er kaffe ikke altid et godt valg for mig. Èn kop føles som et skud adrenalin direkte i måsen på mig. Jeg løber på næsten på væggene, ryster og rummer alt for meget energi. Forskellen på kaffe og matcha er at koffeinen i matcha frigives langsommere, så man ikke får et decideret “koffein-kick”, men energien holder ved i længere tid. Yes, please!

3. EGCg – Epigallocatechin gallat
(Ahva’ for en fisk??) De pulveriserede blade – som matcha er – indeholder særligt den type af polyfenoler som der kaldes epigallocatechin gallat (EGCg). En type af catechiner, som i studier viser sig at være antiinflammatorisk, antibakteriel og en stærk antioxidant. Antioxidanter kan binde sig til frie radikaler i kroppen og neutralisere deres skadelige virkning (PMID: 27634207)

4. Rig på vitaminer og mineraler
Matcha er rig på blandt andet A, E- og C-vitamin og mineralerne kalium, kalcium og zink.

5. Kan drikkes både varmt og koldt – og bruges i mad
Det lækre med matcha er at man om sommeren, når det er for varmt til varme drikke, i stedet kan lave “ice matcha latté”, som bare er så forfriskende og lækkert. Derudover kan man også bruge matcha i f.eks. pandekager, muffins, grød, m.m. Kun fantasien sætter grænser.

Opskriften på min go-to-matcha indeholder udover matcha også andre urter, som på hver sin måde tilfører næring og kærlighed til min krop og mit sind. For mig er det et langt bedre valg end kaffe eller sodavand. I opskriften har jeg tilføjet følgende urter:

Ashwagandha (Withania Somnifera) – Ashwagandha er et adaptogen. Adaptogener gør kroppen bedre i stand til at tilpasse sig ændringer i omgivelserne eller i det indre miljø, som styrker kroppen generelt. De stimulerer kroppens energiniveau og kan bruges når kroppen har brug for et fysisk og mentalt løft og bruges derudover også ofte mod ang, uro og nervøsitet. Withania kan reducere kortisolniveauerne og indeholder blandt andet calcium og jern. Calcium er vigtig i mange sammenhænge, blandt andet til opbygning og styrkelse af knogler, tænder og i forhold til vores fordøjelse.

Maca (Lepidium Meyenii) – Maca er ligesom ashwagandha også et adaptogen. Den virker dog også som et afrodisiaka. Disse urter og andre stoffer kan benyttes af begge køn med det formål at forstærke den seksuelle drift og kunnen. Maca anvendes både som stimulans, til at øge fertiliteten og til at øge libido. Indenfor etnomedicinsk anvendelse har maca også været brugt som antidepressivt middel og som sårhelende plante. Maca er desuden rig på kalium og jern. Kalium er vigtigt for vores blodtryk og jern bidrager til et normalt energistofskifte og reducere træthed.

Chaga (Inonotus obliquus) – Chaga er en medicinsk svamp (ligesom Reishi og Shiitake) og disse indeholder blandt andet beta-glucaner, som er gavnlige for immunforsvaret. Studier tyder på, at Chaga også beskytter kroppen mod degenerativ oxidation og frie radikaler. Den indeholder også større mængder melanin og er rig på blandt mineraler, herunder calcium, kalium, magnesium, jern, fosfor, zink, silicium og vitaminer, især B1 (PMID: 15630179)

Det kan være svært at give sig i kast med urter – især hvis man stadig vil have det til at smage godt. I nedenstående opskrift er der tilsat 1/3 tsk. af hver (minus selve matcha’en). Du er velkommen til at skrue op og ned for “volumen” – prøv dig frem.

Ingredienser:

1/2 tsk. Matcha – jeg bruger altid den der hedder “ceromonial grade” da dette er allerbedste kvalitet og dermed også den som er mindst “bitter”. En af mine absolutte favoritter kan fås hos greengoddess.dk
1/3 tsk. Ashwagandha
1/3 tsk. Maca
1/3 tsk. Chaga
1 tsk. kollagen (i matcha bruger jeg den kollagen som hedder Natural, men jeg er også STOR fan af denne her med kakao – den smager vitterligt som kakaomælk, hvis du blander den op med plantemælk)
1 tsk. agavesirup, yaconsirup eller honning
1 1/2 dl. varmt vand (ikke kogende, men ca. 80 grader)
1 dl. lun plantemælk – jeg kan godt lide at bruge mandelmælk

Fremgangsmåde:

Blend vand, urter og agavesirup i en blender og tilsæt den lune mælk bagefter.
Enjoy.

Hvis du ønsker at læse andre opskrifter så kan du evt. kigge nærmere på min lækre smoothie med sød kartoffel eller disse lækre chokoladekugler med mandelsmør.